شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 05
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
با وجود چالش‌های فراروی صنعت پتروشیمی به‌ویژه ناترازی انرژی، عملکرد پتروشیمی پردیس در سال مالی 1403، خصوصا شش‌ماهه امسال، از چشم‌انداز روشن این شرکت در تداوم این مسیر حکایت دارد. بهره‌برداری از پروژه‌های جدید، بهینه‌سازی فرایندهای تولید، افزایش سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره ارزش و توسعه محصولات با ارزش افزوده بیشتر، نویدبخش توسعه پایدار پردیس در آینده نزدیک است.
کد خبر: ۷۱۸۴۱

تیتر 20- عملکرد پتروشیمی پردیس در سال مالی 1403، بیانگر پیشرفت‌ قابل‌توجه در شاخص‌های مختلف نسبت به سال‌های قبل است: 42.7 همت فروش و 23 همت سود خالص که بهترین عملکرد به شش‌ماهه امسال اختصاص داشته است. طی یک‌سال اخیر، این شرکت موفق به ثبت رکوردهای جدید در تولید، فروش، درآمد و سود خالص شده است؛ رکوردهایی که با وجود شرابط ویژه اقتصادی ایران، تحریم‌های بین‌المللی، هزینه‌های تولید و چالش‌های ناشی از ناترازی انرژی، از رشد فزاینده با ارقام چشمگیر خبر می‌دهد.

 
پتروشیمی پردیس بزرگ‌ترین مجتمع تولید آمونیاک و اوره در خاورمیانه و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصولات در سطح جهان است. گزارش شهریورماه 1403 (آخرین ماه سال مالی) این مجتمع، با سابقه 17 ساله و نماد «شیدپس» در بورس، نشان می‌دهد این شرکت، سال مالی موفق و به‌ویژه در شش‌ماهه نخست امسال، دستاوردهای ارزنده‌ای داشته است.

 
رکوردزنی در تولید و فروش 
از نظر درآمد حاصل از فروش، در سال 1403 پتروشیمی پردیس، موفق شده 422.531 میلیارد ریال درآمد کسب کند که بیانگر رشد 21 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. مقایسه این رقم با سال‌های قبل نشانگر این است که این رشد در شرایط تحریمی و ناترازی گاز، قابل‌توجه بوده است؛ به‌ویژه اینکه در سال 1402 نیز رشد مشابه مشاهده شده بود. 


شیدپس در این دوره، موفق به تولید بیش از 3.3 میلیون تن اوره شده که این رقم در مقایسه با سال‌های مالی گذشته، رکورد جدیدی محسوب می‌شود و بیش از 100 درصدِ تولید یک سال، فروش داشته است. این رشد تولید با وجود چالش‌های ناترازی گاز و توقف‌های ناخواسته تولید، حاصل شده است.

 
آمار منتهی به سال مالی 1403، حاکی است رکورد تولید تمام دوران پردیس با توجه به ناترازی گاز از ابتدای سال 1386 شکسته شده است. همچنین این شرکت در همین دوره بیش از 2.6 میلیون تن اوره را به صورت صادراتی به فروش رسانده که نسبت به سال‌های قبل، افزایش قابل‌توجه داشته است.

از چالش ناترازی تا کاهش توقف
ناترازی گاز، یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنایع پتروشیمی ایران از جمله پتروشیمی پردیس در سال‌های اخیر بوده که این مسئله به دلیل کاهش تولید داخلی گاز و افزایش مصرف داخلی رخ داده و باعث کاهش تولید و توقف‌های موقت شده است. با این حال، پتروشیمی پردیس توانست با کمترین میزان توقف تولید به غیر از توقف‌های ناشی از ناترازی گاز، عملکرد موفقی را به ثبت برساند.


یکی از شاخص‌های مهم مقایسه‌ای بین سال 1403 و سال‌های مالی 1399 تا 1402، کاهش توقف‌های تولید به جز موارد مربوط به ناترازی گاز است. در سال مالی 1402، پتروشیمی پردیس با وجود 65 روز قطع گاز به دلیل ناترازی، موفق به ثبت تولید 3.2 میلیون تن اوره شد که این میزان در سال مالی 1403 افزایش یافت و به بیش از 3.3 میلیون تن رسید. در سال 1403، تعداد روزهای توقف تولید به دلیل ناترازی گاز در مقایسه با سال 1400 و 1401، که میزان توقف‌ها بالاتر بود، به شدت کاهش یافت.

در مجموع، مقایسه تعداد توقف‌های تولید در سال مالی 1403 با سال‌های گذشته نشان می‌دهد پتروشیمی پردیس در کاهش توقف‌ غیرضروری موفق عمل کرده است. در این سال، رکورد کمترین تعداد توقف تولید، ثبت شده که نشان‌دهنده بهبود چشمگیر در مدیریت و برنامه‌ریزی تولید است. این شرکت با وجود محدودیت‌های ناترازی انرژی، تولید پایدار خود را حفظ و حتی در برخی بخش‌ها، فراتر از ظرفیت معمول، اقدام کرده است.

رشد تابستانی 
مجموع فروش شپدیس در سه‌ماهه تابستان امسال نیز 12.5 همت بوده که در مقایسه با تابستان سال قبل، رشد 28 درصدی و نسبت به فصل بهار 1403، رشد 1۷ درصدی داشته است. این آمار، به طور خاص در شهریورماه، به عنوان آخرین ماه سال مالی قابل توجه است؛ به‌گونه‌ای که 5.3 همت از محصولات در این ماه به فروش رسیده که بیانگر موارد مثبت زیر است:

    رشد 40 درصدی نسبت به ماه قبل (مرداد 1403)
    رشد 58.2 درصدی نسبت به میانگین ماه‌های گذشته
    رشد 53 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل (شهریور 1402)

رشد صادرات
یکی از عوامل کلیدی موفقیت پتروشیمی پردیس، دسترسی مناسب به منابع گاز طبیعی و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته بوده است. همچنین این مجتمع با توجه به برخورداری از تاسیسات ذخیره‌سازی و اسکله بارگیری اختصاصی، در حوزه صادرات اوره موقعیت رقابتی مناسبی در بازار جهانی ایجاد کرده است. میزان صادرات اوره این مجتمع در سال 1403، به 2.625 میلیون تن رسید که نسبت به 2.291 میلیون تن در سال 1402 قابل‌توجه است.

بهترین عملکرد؛ شش‌ماهه 1403
نکته قابل توجه، عملکرد شش‌ماهه پتروشیمی پردیس است. این شرکت در شش‌ماه انتهای سال مالی  1403، از فروردین تا شهریورماه امسال، بهترین عملکرد تولید را در طول دوران فعالیت خود داشته است. 

پتروشیمی پردیس در این سال مالی توانسته به کمترین میزان ذخیره طلب از دولت نسبت به تناژ فروش دست یابد و فروش اوره با 14 دلار بالاتر از میانگین نرخ فوب ایران را ثبت کند. همچنین این شرکت موفق شد کمترین میزان توقف تولید در روزهای غیر از ناترازی گاز را به ثبت برساند، که این دستاورد با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت هوشمندانه حاصل شد.

بررسی صورت‌های مالی پتروشیمی پردیس نشان می‌دهد این شرکت در 9‌ماهه منتهی به 31 خرداد، سود خالص قابل‌توجه کسب کرده است. به رغم افزایش 46 درصدی قیمت تمام‌شده به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی و مواد اولیه، پتروشیمی پردیس با افزایش 19 درصدی درآمدهای عملیاتی، سود خالص 14,200 میلیارد تومانی را در این مدت ثبت کرده که به دلیل افزایش قیمت‌ جهانی اوره و آمونیاک و البته مدیریت هزینه‌ها بوده است.

چشم‌انداز روشن
با وجود تمام چالش‌ها، پتروشیمی پردیس، تولید خود را به طور موثر مدیریت کرده است. این شرکت با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته و افزایش بهره‌وری در خطوط تولید، موفق شده تولید اوره و آمونیاک را در سطوح بالایی حفظ کند. حفظ تولید پایدار و حتی فعالیت در برخی بخش‌ها، فراتر از ظرفیت اسمی، بیانگرمدیریت کارآمد این مجتمع در شرایط بحرانی است.

یکی از دلایل موفقیت پتروشیمی پردیس، بهره‌مندی از زیرساخت‌ مناسب مانند تاسیسات ذخیره‌سازی و اسکله بارگیری اختصاصی برای صادرات محصولات است. این زیرساخت‌ها موجب شده شرکت محصولات خود را با سرعت و هزینه‌ کمتر به بازارهای جهانی عرضه کند. نزدیکی به منابع گاز به عنوان خوراک اصلی نیز از مزیت‌های ویژه این شرکت پتروشیمی محسوب می‌شود.

با وجود چالش‌های فراروی صنعت پتروشیمی به‌ویژه ناترازی انرژی، عملکرد پتروشیمی پردیس در سال مالی 1403، خصوصا شش‌ماهه امسال، از چشم‌انداز روشن این شرکت در تداوم این مسیر حکایت دارد. بهره‌برداری از پروژه‌های جدید، بهینه‌سازی فرایندهای تولید، افزایش سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره ارزش و توسعه محصولات با ارزش افزوده بیشتر، نویدبخش توسعه پایدار پردیس در آینده نزدیک است.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز